nieuws

We wonnen de Roel Verniersprijs 2016 op het Theaterfestival om de danssolo First te maken.

speellijst

  • 04.11.2016om 15:00SprachspielKriKrak @ De Werf, BruggeBestel tickets
  • 05.02.2017Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismusVrijstaat De Werf
  • 01.03.2017om 21u30Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismusVooruit, Gent
  • 02.03.2017om 21u30Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismusVooruit, Gent
  • 29.04.2017om 15:00SprachspielCC HasseltBestel tickets

fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus

Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus is een voorstelling op de grens tussen theater en dans. Het vertelt het verhaal van de taal. Niet de taal waarin wij spreken maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus legt bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

De voorstelling vertrekt vanuit het filosofische idee dat mensen zelf de scheppers zijn van de realiteit waarin ze leven. De taal, de wiskunde, de wetenschappen zijn geen pogingen om de realiteit te vatten, ze zijn een spel waarin mensen ervaring proberen te ordenen via zelfverzonnen regels. Er is geen logica, er is geen waarheid, er zijn enkele spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan.

Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus creëert een wereld in beweging. Ze gebruikt het lichaam als vorm en speelt met beweging. Ze gaat op zoek naar het moment waarop een vorm inhoud krijgt, waarop ervaring taal wordt. De voorstelling neemt je terug naar de sérieux van het kind-zijn, waarbij elke vorm ontdekt moet worden, waarbij inhoud nog abstractie is en abstractie heel normaal.

regie en concept: Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe spel en creatie: Geert Belpaeme, Mats Van Herreweghe, Lieselotte De Keyzer, Loes Carrette, Benjamin Cools, Seppe Decubber, Kobe Chielens & Bosse Provoost lichtontwerp: Timme Afschrift scenografie: Jelle Clarisse

first

First is een solo dansperformance van en met Geert Belpaeme, geïnspireerd door Tik Tak, String Theory en Barnett Newman’s essay ‘The first man was an artist’. First vertrekt vanuit het filosofische idee dat wij mensen, via de taal, zelf de scheppers zijn van de realiteit waarin we leven.

First is een filosofisch en choreografisch manifest. Het is het eindpunt van een zoektocht die we al enkele jaren voeren naar hoe abstracte beweging als voorstel tot communicatie naar een publiek ingezet kan worden. In die zoektocht ontdekten we het verbluffende vermogen van de mens om betekenis te creëren uit volkomen abstractie. De voorwaarde is dat er een spel gespeeld wordt, hetzelfde spel als waarmee kinderen leren. We boren het oerinstinct aan die de mens tot kunstenaar maakt, het plezier om iets uit niets te scheppen.

sprachspiel

(c) Stine Sampers

Sprachspiel is een voorstelling die het midden houdt tussen theater en dans, tussen kunst en filosofisch experiment. Met Sprachspiel willen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe aantonen hoe communicatie ontstaat vanuit spel, niet vanuit begrijpen.

De voorstelling vindt zijn inspiratie en zijn naam bij de Oostenrijkse filosoof Ludwig Wittgenstein die vindt dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Er zijn alleen spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan. Taal is actief, het is een handeling. De taal bestaat niet op het moment dat er niet gecommuniceerd wordt. Betekenis bestaat niet zonder de mens (die ze actief creëert en hergebruikt). Er moet gespeeld worden!

l’hommmm vertrok vanuit dit idee om Sprachspiel te maken, een voorstelling die ons idee over taal en betekenis wil losweken uit de restricties waar het in zijn dagelijkse gebruik vaak in verstrikt raakt. In de voorstelling proberen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe te communiceren via abstracte beweging. Er zijn geen woorden, geen concepten, geen betekenis, enkel lichamen en de mogelijkheid om te spelen.

Van en met Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe

towards
a new
materialism

Onder de titel Towards a New Materialism voeren we een artistiek onderzoek waarin we de oorsprong van taal traceren. Met taal bedoelen we hier niet alleen de taal waarin wij spreken (het gecodeerde systeem waarbij een klank aan een vaste betekenis gekoppeld is) maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. We leggen bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

Geïnspireerd door het werk van Friedrich Nietzsche en Ludwig Wittgenstein geloven we dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Met Towards a New Materialism proberen we dit spel te spelen, door bijvoorbeeld een nulpunt te simuleren van waaruit we met abstracte beweging een nieuwe taal kunnen creëren of door te focussen op de vorm van de taal, de uiterlijkheid, de taalhandeling (het spreken, de klank, de bewegingen die met het spreken gepaard gaan, …).

Towards a New Materialism is een warm pleidooi voor abstractie. We zien abstractie te vaak als iets moeilijk omdat het geen voorgebakken betekenis in zich draagt, zoals we dat in het dagelijkse leven verwachten. Maar daarbij vergeten we hoeveel van onze dagelijkse ervaringen eigenlijk puur abstract zijn. Abstractie is de opening naar een veel vrijere samenleving, waar er meer gespeeld wordt en waar mensen meer zelf betekenis kunnen maken in plaats van na te volgen.

Towards a New Materialism wordt gesteund door het onderzoeksfonds van de School of Arts in Gent.

wie is wie

  • Mats Van Herreweghe, theatermaker

    Mats Van Herreweghe is theatermaker en performer. Hij begon bij l'hommmm als dramaturg voor de voorstelling L'Hommmm, terwijl hij nog zijn masterjaar kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent afwerkte. In 2010 begon hij aan de opleiding drama van het KASK waar hij in 2014 zijn diploma behaalde. Hij werkte tijdens zijn opleiding mee aan de voorstellingen GAT en It says nothing to me about my life en regisseerde De Vrijetijdsmens - studie #1 en studie #2. Met die laatste voorstelling studeerde hij ook af. Met Sprachspiel staat Mats voor het eerst als speler bij l'hommmm op de vloer.

  • Geert Belpaeme, theatermaker

    Geert Belpaeme is theatermaker en performer. Na zijn studies aan de opleiding drama van het KASK in Gent richtte hij mee het collectief l'hommmm op. Hij creëerde en regisseerde de voorstellingen L'Hommmm, GAT en It says nothing to me about my life en speelde, onder regie van Mats Van Herreweghe, De Vrijtijdsmens - studie #1 en studie #2. Sinds 2010 is hij ook verbonden aan het KASK als artistiek praktijkassistent bij de drama opleiding.

over l'hommmm

Theatermakers Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe vormen samen l’hommmm, een collectief voor theater en dans dat via abstracte vormexperimenten op zoek gaat naar een oerverbeelding op scène.

1.

l’hommmm werkt op de lijn tussen theater en dans. l’hommmm speelt met abstracte beweging en vormen en probeert op die manier met elke voorstelling een nieuwe taal te vinden, een nieuwe manier om betekenis te generen en een communicatie op te zetten met een publiek.

2.

De theatertaal van l’hommmm is speels en vertrekt uit een onbevangen verbeelding. l’hommmm gaat op zoek naar een associatieve manier van vertellen die het anekdotische en het rationele overstijgt.

3.

l’hommmm maakt theater dat in essentie heel politiek en maatschappelijk geëngageerd is, niet via een expliciete inhoud, maar in zijn taal en zijn vorm. l’hommmm maakt voorstellingen die het alledaagse begrijpen van de mens, geënt op onze cultuur, wil uitdagen.

Archief

  • (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq

    De vrijetijdsmens — studie #2

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in drie studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #2 stelt l’hommmm zich de vraag hoe een dergelijk denkbeeld de relatie tussen twee individuen beïnvloedt.

    regie: Mats Van Herreweghe - spel: Geert Belpaeme & Yinka Kuitenbrouwer

  • It Says nothing to me about my life

    In It says nothing to me about my life gaat l'hommmm na hoe de mens en zijn lichaam stelselmatig gesocialiseerd worden. Hoe we staan, wandelen, lachen of wenen wordt ons van kinds af aan voorgetoond. Daarin spelen niet alleen onze naast familie en vrienden een grote rol, maar ook de wereld buiten ons en de hoeveelheid beelden en informatie die we op ons afgestuurd krijgen. De manier waarop we ons dus letterlijk in deze wereld ‘voortbewegen’ is niet waardevrij, maar is net een weerslag van elke ontmoeting die een mens in zijn levensloop kent.

    De voorstelling is een zoektocht naar oprechtheid in die veelheid van informatie. Hoe hard we ook proberen, we zullen nooit volledig samenvallen met de beelden die ons worden voorgehouden. En net daarin, in dat falen, wordt de mens tot zijn eigen en unieke zelf.

    regie: Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe - spel: Seppe Cosyns & Loes Carrette

  • De Vrijtijdsmens — studie #1

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in drie studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #1 zie je een man solliciteren. Hij heeft een stok meegebracht.

    regie: Mats Van Herreweghe - spel: Geert Belpaeme

  • (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens

    GAT

    Met Gat gaat l'hommmm op zoek naar een eigen kleine revolutie! Daarvoor moeten we terug naar het begin: de oerknal die het niets uit evenwicht brengt. Het resultaat: lichamen in een lege ruimte, mensen die zich tot elkaar beginnen te verhouden, die elkaar ontdekken en aftasten, de mogelijkheid van een wereld die zich opricht en tegelijk ook de verwachting dat alles iets wordt, dat iedereen iemand moet zijn.

    Op een scène bestaat de mogelijkheid dat alles kan. Dat is de kans. Wie zal hem grijpen? En als je grijpt, wat vang je dan? Een nieuw leven? Een nieuw begin? Of gewoon heel even alleen zijn met de hele wereld? En daarna weer verder, tot een nieuw schisma in de tijd je wereld openbreekt.

    Wij willen revolutie! Mag het nog gezegd? Laten we openbreken wat stilstaat. Laten we ontregelen wat zich constant herhaalt. Laten we beginnen bij onszelf. Laten we beginnen met theater.

    En wie zijn wij? Niemand. Wat is dit dan? Niets.

    Of toch? Een gat ...

    regie & concept: Geert Belpaeme - spel & creatie: Michaël Canto Minjauw, Seppe Cosyns, Lieselotte De Keyzer, Elien Hanselaer & Lize Pede - dramaturgie: Mats Van Herreweghe

  • (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer

    L'Hommmm

    In the garden of Eden

    a cat jumped over the fence

    and everything changed.

    Drie acteurs op een scène gaan terug naar de oorsprong. Ze willen spelen. Zonder ernst, zonder gêne en zonder terughoudendheid gaan ze dansen, bewegen, spelen als kleine kinderen. En net als kleine kinderen maakt het hen niet uit dat dit spel constant verandert.

    Ze zijn bevrijd van alles wat hen in deze wereld kan belemmeren: maatschappij, taal, zichzelf. Onbekommerd gaan ze op zoek naar hun eigen paradijs. En toch blijft die ene vraag hangen:

    Où est le chat?

    regie & concept: Geert Belpaeme - spel & creatie: Michael Canto Minjauw, Sanne Haenen en Seppe Cosyns - dramaturgie: Mats Van Herreweghe - scenografie: Sarah Geirnaert - spelcoach: Elsie de Brauw - promotor: Sam Bogaerts - co-promotor: Alain Platel.

nieuws

We wonnen de Roel Verniersprijs 2016 op het Theaterfestival om de danssolo First te maken.

wie is wie

  • Mats Van Herreweghe, theatermaker

    Mats Van Herreweghe is theatermaker en performer. Hij begon bij l'hommmm als dramaturg voor de voorstelling L'Hommmm, terwijl hij nog zijn masterjaar kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent afwerkte. In 2010 begon hij aan de opleiding drama van het KASK waar hij in 2014 zijn diploma behaalde. Hij werkte tijdens zijn opleiding mee aan de voorstellingen GAT en It says nothing to me about my life en regisseerde De Vrijetijdsmens - studie #1 en studie #2. Met die laatste voorstelling studeerde hij ook af. Met Sprachspiel staat Mats voor het eerst als speler bij l'hommmm op de vloer.

  • Geert Belpaeme, theatermaker

    Geert Belpaeme is theatermaker en performer. Na zijn studies aan de opleiding drama van het KASK in Gent richtte hij mee het collectief l'hommmm op. Hij creëerde en regisseerde de voorstellingen L'Hommmm, GAT en It says nothing to me about my life en speelde, onder regie van Mats Van Herreweghe, De Vrijtijdsmens - studie #1 en studie #2. Sinds 2010 is hij ook verbonden aan het KASK als artistiek praktijkassistent bij de drama opleiding.

first

First is een solo dansperformance van en met Geert Belpaeme, geïnspireerd door Tik Tak, String Theory en Barnett Newman’s essay ‘The first man was an artist’. First vertrekt vanuit het filosofische idee dat wij mensen, via de taal, zelf de scheppers zijn van de realiteit waarin we leven.

First is een filosofisch en choreografisch manifest. Het is het eindpunt van een zoektocht die we al enkele jaren voeren naar hoe abstracte beweging als voorstel tot communicatie naar een publiek ingezet kan worden. In die zoektocht ontdekten we het verbluffende vermogen van de mens om betekenis te creëren uit volkomen abstractie. De voorwaarde is dat er een spel gespeeld wordt, hetzelfde spel als waarmee kinderen leren. We boren het oerinstinct aan die de mens tot kunstenaar maakt, het plezier om iets uit niets te scheppen.

towards
a new
materialism

Onder de titel Towards a New Materialism voeren we een artistiek onderzoek waarin we de oorsprong van taal traceren. Met taal bedoelen we hier niet alleen de taal waarin wij spreken (het gecodeerde systeem waarbij een klank aan een vaste betekenis gekoppeld is) maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. We leggen bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

Geïnspireerd door het werk van Friedrich Nietzsche en Ludwig Wittgenstein geloven we dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Met Towards a New Materialism proberen we dit spel te spelen, door bijvoorbeeld een nulpunt te simuleren van waaruit we met abstracte beweging een nieuwe taal kunnen creëren of door te focussen op de vorm van de taal, de uiterlijkheid, de taalhandeling (het spreken, de klank, de bewegingen die met het spreken gepaard gaan, …).

Towards a New Materialism is een warm pleidooi voor abstractie. We zien abstractie te vaak als iets moeilijk omdat het geen voorgebakken betekenis in zich draagt, zoals we dat in het dagelijkse leven verwachten. Maar daarbij vergeten we hoeveel van onze dagelijkse ervaringen eigenlijk puur abstract zijn. Abstractie is de opening naar een veel vrijere samenleving, waar er meer gespeeld wordt en waar mensen meer zelf betekenis kunnen maken in plaats van na te volgen.

Towards a New Materialism wordt gesteund door het onderzoeksfonds van de School of Arts in Gent.

speellijst

  • 04.11.2016om 15:00SprachspielKriKrak @ De Werf, BruggeBestel tickets
  • 05.02.2017Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismusVrijstaat De Werf
  • 01.03.2017om 21u30Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismusVooruit, Gent
  • 02.03.2017om 21u30Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismusVooruit, Gent
  • 29.04.2017om 15:00SprachspielCC HasseltBestel tickets

over l'hommmm

Theatermakers Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe vormen samen l’hommmm, een collectief voor theater en dans dat via abstracte vormexperimenten op zoek gaat naar een oerverbeelding op scène.

1.

l’hommmm werkt op de lijn tussen theater en dans. l’hommmm speelt met abstracte beweging en vormen en probeert op die manier met elke voorstelling een nieuwe taal te vinden, een nieuwe manier om betekenis te generen en een communicatie op te zetten met een publiek.

2.

De theatertaal van l’hommmm is speels en vertrekt uit een onbevangen verbeelding. l’hommmm gaat op zoek naar een associatieve manier van vertellen die het anekdotische en het rationele overstijgt.

3.

l’hommmm maakt theater dat in essentie heel politiek en maatschappelijk geëngageerd is, niet via een expliciete inhoud, maar in zijn taal en zijn vorm. l’hommmm maakt voorstellingen die het alledaagse begrijpen van de mens, geënt op onze cultuur, wil uitdagen.

fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus

Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus is een voorstelling op de grens tussen theater en dans. Het vertelt het verhaal van de taal. Niet de taal waarin wij spreken maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus legt bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

De voorstelling vertrekt vanuit het filosofische idee dat mensen zelf de scheppers zijn van de realiteit waarin ze leven. De taal, de wiskunde, de wetenschappen zijn geen pogingen om de realiteit te vatten, ze zijn een spel waarin mensen ervaring proberen te ordenen via zelfverzonnen regels. Er is geen logica, er is geen waarheid, er zijn enkele spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan.

Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus creëert een wereld in beweging. Ze gebruikt het lichaam als vorm en speelt met beweging. Ze gaat op zoek naar het moment waarop een vorm inhoud krijgt, waarop ervaring taal wordt. De voorstelling neemt je terug naar de sérieux van het kind-zijn, waarbij elke vorm ontdekt moet worden, waarbij inhoud nog abstractie is en abstractie heel normaal.

regie en concept: Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe spel en creatie: Geert Belpaeme, Mats Van Herreweghe, Lieselotte De Keyzer, Loes Carrette, Benjamin Cools, Seppe Decubber, Kobe Chielens & Bosse Provoost lichtontwerp: Timme Afschrift scenografie: Jelle Clarisse

sprachspiel

(c) Stine Sampers

Sprachspiel is een voorstelling die het midden houdt tussen theater en dans, tussen kunst en filosofisch experiment. Met Sprachspiel willen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe aantonen hoe communicatie ontstaat vanuit spel, niet vanuit begrijpen.

De voorstelling vindt zijn inspiratie en zijn naam bij de Oostenrijkse filosoof Ludwig Wittgenstein die vindt dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Er zijn alleen spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan. Taal is actief, het is een handeling. De taal bestaat niet op het moment dat er niet gecommuniceerd wordt. Betekenis bestaat niet zonder de mens (die ze actief creëert en hergebruikt). Er moet gespeeld worden!

l’hommmm vertrok vanuit dit idee om Sprachspiel te maken, een voorstelling die ons idee over taal en betekenis wil losweken uit de restricties waar het in zijn dagelijkse gebruik vaak in verstrikt raakt. In de voorstelling proberen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe te communiceren via abstracte beweging. Er zijn geen woorden, geen concepten, geen betekenis, enkel lichamen en de mogelijkheid om te spelen.

Van en met Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe

Archief

  • (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq

    De vrijetijdsmens — studie #2

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in drie studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #2 stelt l’hommmm zich de vraag hoe een dergelijk denkbeeld de relatie tussen twee individuen beïnvloedt.

    regie: Mats Van Herreweghe - spel: Geert Belpaeme & Yinka Kuitenbrouwer

  • It Says nothing to me about my life

    In It says nothing to me about my life gaat l'hommmm na hoe de mens en zijn lichaam stelselmatig gesocialiseerd worden. Hoe we staan, wandelen, lachen of wenen wordt ons van kinds af aan voorgetoond. Daarin spelen niet alleen onze naast familie en vrienden een grote rol, maar ook de wereld buiten ons en de hoeveelheid beelden en informatie die we op ons afgestuurd krijgen. De manier waarop we ons dus letterlijk in deze wereld ‘voortbewegen’ is niet waardevrij, maar is net een weerslag van elke ontmoeting die een mens in zijn levensloop kent.

    De voorstelling is een zoektocht naar oprechtheid in die veelheid van informatie. Hoe hard we ook proberen, we zullen nooit volledig samenvallen met de beelden die ons worden voorgehouden. En net daarin, in dat falen, wordt de mens tot zijn eigen en unieke zelf.

    regie: Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe - spel: Seppe Cosyns & Loes Carrette

  • De Vrijtijdsmens — studie #1

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in drie studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #1 zie je een man solliciteren. Hij heeft een stok meegebracht.

    regie: Mats Van Herreweghe - spel: Geert Belpaeme

  • (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens

    GAT

    Met Gat gaat l'hommmm op zoek naar een eigen kleine revolutie! Daarvoor moeten we terug naar het begin: de oerknal die het niets uit evenwicht brengt. Het resultaat: lichamen in een lege ruimte, mensen die zich tot elkaar beginnen te verhouden, die elkaar ontdekken en aftasten, de mogelijkheid van een wereld die zich opricht en tegelijk ook de verwachting dat alles iets wordt, dat iedereen iemand moet zijn.

    Op een scène bestaat de mogelijkheid dat alles kan. Dat is de kans. Wie zal hem grijpen? En als je grijpt, wat vang je dan? Een nieuw leven? Een nieuw begin? Of gewoon heel even alleen zijn met de hele wereld? En daarna weer verder, tot een nieuw schisma in de tijd je wereld openbreekt.

    Wij willen revolutie! Mag het nog gezegd? Laten we openbreken wat stilstaat. Laten we ontregelen wat zich constant herhaalt. Laten we beginnen bij onszelf. Laten we beginnen met theater.

    En wie zijn wij? Niemand. Wat is dit dan? Niets.

    Of toch? Een gat ...

    regie & concept: Geert Belpaeme - spel & creatie: Michaël Canto Minjauw, Seppe Cosyns, Lieselotte De Keyzer, Elien Hanselaer & Lize Pede - dramaturgie: Mats Van Herreweghe

  • (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer

    L'Hommmm

    In the garden of Eden

    a cat jumped over the fence

    and everything changed.

    Drie acteurs op een scène gaan terug naar de oorsprong. Ze willen spelen. Zonder ernst, zonder gêne en zonder terughoudendheid gaan ze dansen, bewegen, spelen als kleine kinderen. En net als kleine kinderen maakt het hen niet uit dat dit spel constant verandert.

    Ze zijn bevrijd van alles wat hen in deze wereld kan belemmeren: maatschappij, taal, zichzelf. Onbekommerd gaan ze op zoek naar hun eigen paradijs. En toch blijft die ene vraag hangen:

    Où est le chat?

    regie & concept: Geert Belpaeme - spel & creatie: Michael Canto Minjauw, Sanne Haenen en Seppe Cosyns - dramaturgie: Mats Van Herreweghe - scenografie: Sarah Geirnaert - spelcoach: Elsie de Brauw - promotor: Sam Bogaerts - co-promotor: Alain Platel.

nieuws

We wonnen de Roel Verniersprijs 2016 op het Theaterfestival om de danssolo First te maken.

sprachspiel

(c) Stine Sampers

Sprachspiel is een voorstelling die het midden houdt tussen theater en dans, tussen kunst en filosofisch experiment. Met Sprachspiel willen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe aantonen hoe communicatie ontstaat vanuit spel, niet vanuit begrijpen.

De voorstelling vindt zijn inspiratie en zijn naam bij de Oostenrijkse filosoof Ludwig Wittgenstein die vindt dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Er zijn alleen spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan. Taal is actief, het is een handeling. De taal bestaat niet op het moment dat er niet gecommuniceerd wordt. Betekenis bestaat niet zonder de mens (die ze actief creëert en hergebruikt). Er moet gespeeld worden!

l’hommmm vertrok vanuit dit idee om Sprachspiel te maken, een voorstelling die ons idee over taal en betekenis wil losweken uit de restricties waar het in zijn dagelijkse gebruik vaak in verstrikt raakt. In de voorstelling proberen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe te communiceren via abstracte beweging. Er zijn geen woorden, geen concepten, geen betekenis, enkel lichamen en de mogelijkheid om te spelen.

Van en met Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe

wie is wie

  • Mats Van Herreweghe, theatermaker

    Mats Van Herreweghe is theatermaker en performer. Hij begon bij l'hommmm als dramaturg voor de voorstelling L'Hommmm, terwijl hij nog zijn masterjaar kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent afwerkte. In 2010 begon hij aan de opleiding drama van het KASK waar hij in 2014 zijn diploma behaalde. Hij werkte tijdens zijn opleiding mee aan de voorstellingen GAT en It says nothing to me about my life en regisseerde De Vrijetijdsmens - studie #1 en studie #2. Met die laatste voorstelling studeerde hij ook af. Met Sprachspiel staat Mats voor het eerst als speler bij l'hommmm op de vloer.

  • Geert Belpaeme, theatermaker

    Geert Belpaeme is theatermaker en performer. Na zijn studies aan de opleiding drama van het KASK in Gent richtte hij mee het collectief l'hommmm op. Hij creëerde en regisseerde de voorstellingen L'Hommmm, GAT en It says nothing to me about my life en speelde, onder regie van Mats Van Herreweghe, De Vrijtijdsmens - studie #1 en studie #2. Sinds 2010 is hij ook verbonden aan het KASK als artistiek praktijkassistent bij de drama opleiding.

towards
a new
materialism

Onder de titel Towards a New Materialism voeren we een artistiek onderzoek waarin we de oorsprong van taal traceren. Met taal bedoelen we hier niet alleen de taal waarin wij spreken (het gecodeerde systeem waarbij een klank aan een vaste betekenis gekoppeld is) maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. We leggen bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

Geïnspireerd door het werk van Friedrich Nietzsche en Ludwig Wittgenstein geloven we dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Met Towards a New Materialism proberen we dit spel te spelen, door bijvoorbeeld een nulpunt te simuleren van waaruit we met abstracte beweging een nieuwe taal kunnen creëren of door te focussen op de vorm van de taal, de uiterlijkheid, de taalhandeling (het spreken, de klank, de bewegingen die met het spreken gepaard gaan, …).

Towards a New Materialism is een warm pleidooi voor abstractie. We zien abstractie te vaak als iets moeilijk omdat het geen voorgebakken betekenis in zich draagt, zoals we dat in het dagelijkse leven verwachten. Maar daarbij vergeten we hoeveel van onze dagelijkse ervaringen eigenlijk puur abstract zijn. Abstractie is de opening naar een veel vrijere samenleving, waar er meer gespeeld wordt en waar mensen meer zelf betekenis kunnen maken in plaats van na te volgen.

Towards a New Materialism wordt gesteund door het onderzoeksfonds van de School of Arts in Gent.

first

First is een solo dansperformance van en met Geert Belpaeme, geïnspireerd door Tik Tak, String Theory en Barnett Newman’s essay ‘The first man was an artist’. First vertrekt vanuit het filosofische idee dat wij mensen, via de taal, zelf de scheppers zijn van de realiteit waarin we leven.

First is een filosofisch en choreografisch manifest. Het is het eindpunt van een zoektocht die we al enkele jaren voeren naar hoe abstracte beweging als voorstel tot communicatie naar een publiek ingezet kan worden. In die zoektocht ontdekten we het verbluffende vermogen van de mens om betekenis te creëren uit volkomen abstractie. De voorwaarde is dat er een spel gespeeld wordt, hetzelfde spel als waarmee kinderen leren. We boren het oerinstinct aan die de mens tot kunstenaar maakt, het plezier om iets uit niets te scheppen.

over l'hommmm

Theatermakers Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe vormen samen l’hommmm, een collectief voor theater en dans dat via abstracte vormexperimenten op zoek gaat naar een oerverbeelding op scène.

1.

l’hommmm werkt op de lijn tussen theater en dans. l’hommmm speelt met abstracte beweging en vormen en probeert op die manier met elke voorstelling een nieuwe taal te vinden, een nieuwe manier om betekenis te generen en een communicatie op te zetten met een publiek.

2.

De theatertaal van l’hommmm is speels en vertrekt uit een onbevangen verbeelding. l’hommmm gaat op zoek naar een associatieve manier van vertellen die het anekdotische en het rationele overstijgt.

3.

l’hommmm maakt theater dat in essentie heel politiek en maatschappelijk geëngageerd is, niet via een expliciete inhoud, maar in zijn taal en zijn vorm. l’hommmm maakt voorstellingen die het alledaagse begrijpen van de mens, geënt op onze cultuur, wil uitdagen.

speellijst

  • 04.11.2016om 15:00SprachspielKriKrak @ De Werf, BruggeBestel tickets
  • 05.02.2017Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismusVrijstaat De Werf
  • 01.03.2017om 21u30Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismusVooruit, Gent
  • 02.03.2017om 21u30Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismusVooruit, Gent
  • 29.04.2017om 15:00SprachspielCC HasseltBestel tickets

fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus

Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus is een voorstelling op de grens tussen theater en dans. Het vertelt het verhaal van de taal. Niet de taal waarin wij spreken maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus legt bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

De voorstelling vertrekt vanuit het filosofische idee dat mensen zelf de scheppers zijn van de realiteit waarin ze leven. De taal, de wiskunde, de wetenschappen zijn geen pogingen om de realiteit te vatten, ze zijn een spel waarin mensen ervaring proberen te ordenen via zelfverzonnen regels. Er is geen logica, er is geen waarheid, er zijn enkele spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan.

Fünf leichte tanzspiele für das neue materialismus creëert een wereld in beweging. Ze gebruikt het lichaam als vorm en speelt met beweging. Ze gaat op zoek naar het moment waarop een vorm inhoud krijgt, waarop ervaring taal wordt. De voorstelling neemt je terug naar de sérieux van het kind-zijn, waarbij elke vorm ontdekt moet worden, waarbij inhoud nog abstractie is en abstractie heel normaal.

regie en concept: Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe spel en creatie: Geert Belpaeme, Mats Van Herreweghe, Lieselotte De Keyzer, Loes Carrette, Benjamin Cools, Seppe Decubber, Kobe Chielens & Bosse Provoost lichtontwerp: Timme Afschrift scenografie: Jelle Clarisse

Archief

  • (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq

    De vrijetijdsmens — studie #2

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in drie studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #2 stelt l’hommmm zich de vraag hoe een dergelijk denkbeeld de relatie tussen twee individuen beïnvloedt.

    regie: Mats Van Herreweghe - spel: Geert Belpaeme & Yinka Kuitenbrouwer

  • It Says nothing to me about my life

    In It says nothing to me about my life gaat l'hommmm na hoe de mens en zijn lichaam stelselmatig gesocialiseerd worden. Hoe we staan, wandelen, lachen of wenen wordt ons van kinds af aan voorgetoond. Daarin spelen niet alleen onze naast familie en vrienden een grote rol, maar ook de wereld buiten ons en de hoeveelheid beelden en informatie die we op ons afgestuurd krijgen. De manier waarop we ons dus letterlijk in deze wereld ‘voortbewegen’ is niet waardevrij, maar is net een weerslag van elke ontmoeting die een mens in zijn levensloop kent.

    De voorstelling is een zoektocht naar oprechtheid in die veelheid van informatie. Hoe hard we ook proberen, we zullen nooit volledig samenvallen met de beelden die ons worden voorgehouden. En net daarin, in dat falen, wordt de mens tot zijn eigen en unieke zelf.

    regie: Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe - spel: Seppe Cosyns & Loes Carrette

  • De Vrijtijdsmens — studie #1

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in drie studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #1 zie je een man solliciteren. Hij heeft een stok meegebracht.

    regie: Mats Van Herreweghe - spel: Geert Belpaeme

  • (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens
    (c) Thomas Dhanens

    GAT

    Met Gat gaat l'hommmm op zoek naar een eigen kleine revolutie! Daarvoor moeten we terug naar het begin: de oerknal die het niets uit evenwicht brengt. Het resultaat: lichamen in een lege ruimte, mensen die zich tot elkaar beginnen te verhouden, die elkaar ontdekken en aftasten, de mogelijkheid van een wereld die zich opricht en tegelijk ook de verwachting dat alles iets wordt, dat iedereen iemand moet zijn.

    Op een scène bestaat de mogelijkheid dat alles kan. Dat is de kans. Wie zal hem grijpen? En als je grijpt, wat vang je dan? Een nieuw leven? Een nieuw begin? Of gewoon heel even alleen zijn met de hele wereld? En daarna weer verder, tot een nieuw schisma in de tijd je wereld openbreekt.

    Wij willen revolutie! Mag het nog gezegd? Laten we openbreken wat stilstaat. Laten we ontregelen wat zich constant herhaalt. Laten we beginnen bij onszelf. Laten we beginnen met theater.

    En wie zijn wij? Niemand. Wat is dit dan? Niets.

    Of toch? Een gat ...

    regie & concept: Geert Belpaeme - spel & creatie: Michaël Canto Minjauw, Seppe Cosyns, Lieselotte De Keyzer, Elien Hanselaer & Lize Pede - dramaturgie: Mats Van Herreweghe

  • (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer
    (c) Frank Bassleer

    L'Hommmm

    In the garden of Eden

    a cat jumped over the fence

    and everything changed.

    Drie acteurs op een scène gaan terug naar de oorsprong. Ze willen spelen. Zonder ernst, zonder gêne en zonder terughoudendheid gaan ze dansen, bewegen, spelen als kleine kinderen. En net als kleine kinderen maakt het hen niet uit dat dit spel constant verandert.

    Ze zijn bevrijd van alles wat hen in deze wereld kan belemmeren: maatschappij, taal, zichzelf. Onbekommerd gaan ze op zoek naar hun eigen paradijs. En toch blijft die ene vraag hangen:

    Où est le chat?

    regie & concept: Geert Belpaeme - spel & creatie: Michael Canto Minjauw, Sanne Haenen en Seppe Cosyns - dramaturgie: Mats Van Herreweghe - scenografie: Sarah Geirnaert - spelcoach: Elsie de Brauw - promotor: Sam Bogaerts - co-promotor: Alain Platel.

top