nieuws

In mei 2020 beginnen wij aan de repetities voor onze nieuwe voorstelling De dieren samen met o.a. Lien Wildemeersch, Oksana Sankova, Mattias De Craene, Bauke Lievens, Jens Burez, Geert Vanoorlé en Viktor Leestmans. Première in oktober 2020 in Vooruit in Gent.

agenda

first

(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch

First is een samenwerking van Geert Belpaeme met componist/pianist Heleen Van Haegenborg. Ze lieten zich door Tik Tak, Barnett Newman en Snaartheorie inspireren tot een reflectie over de lineariteit van ons bewustzijn. 

First vertrekt vanuit het idee dat wij, mensen, via de taal zelf de scheppers zijn van de realiteit waarin wij leven. First is een pamflet: een ode aan het beginnen; een prelude gedanst door de eerste mens, voor de laatste mens.

First ontving de Roel Verniersprijs in 2016 en speelde op het Theaterfestival in Antwerpen in 2018.


Geert Belpaeme (tekst, spel & creatie) / Heleen Van Haegenborgh (muziek & spel) / Mats Van Herreweghe (dramaturgie) / Ezra Veldhuis & Bosse Provoost (scenografie) / Geert Vanoorlé (lichtontwerp)


een productie van l’hommmm / Met de steun van KASK School of Arts Gent, Vooruit, Pact Zollverein, wpZimmer, KAAP & De Roel Verniersprijs 2016 (Het TheaterFestival/T-heater)


First speelde in KC Nona (Mechelen), Het TheaterFestival (Antwerpen), Vooruit (Gent), Festival Dansand (Oostende)

sprachspiel

Sprachspiel is een voorstelling die het midden houdt tussen kunst en filosofisch experiment. Met Sprachspiel willen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe aantonen hoe communicatie ontstaat vanuit spel, niet vanuit begrijpen.

De voorstelling vindt zijn inspiratie en zijn naam bij de Oostenrijkse filosoof Ludwig Wittgenstein die vindt dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Er zijn alleen spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan. Taal is actief, het is een handeling. De taal bestaat niet op het moment dat er niet gecommuniceerd wordt. Betekenis bestaat niet zonder de mens (die ze actief creëert en hergebruikt). Er moet gespeeld worden!

l’hommmm vertrok vanuit dit idee om Sprachspiel te maken, een voorstelling die ons idee over taal en betekenis wil losweken uit de restricties waar het in zijn dagelijkse gebruik vaak in verstrikt raakt. In de voorstelling proberen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe te communiceren via abstracte beweging. Er zijn geen woorden, geen concepten, geen betekenis, enkel lichamen en de mogelijkheid om te spelen.


Van & met Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe / coaching: Charlotte van den Eynde / lichtontwerp: Timme Afschrift i.s.m. studenten KASKdrama


Sprachspiel speelde in CC Ghybe (Poperinge), KC Nona (Mechelen), Flare Festival (Manchester, UK), CC hasselt, De werf (Brugge), Love at First Sight (Antwerpen), MSK (Gent), Pact Zollverein (Essen, D), Chambre d’O (Oostende), wpZimmer (Antwerpen), Les Ballets C de la B (Gent), Rataplan (Antwerpen)

de dieren

Met De dieren willen we een theatraal-performatieve ruimte creëren waarin een aantal vragen onderzocht kunnen worden omtrent mens-zijn, taal, leefomgeving en macht. We willen een proces opvoeren waarbij een aantal wereldleiders worden aangeklaagd door een internationale rechtbank waarin dingen/objecten de rechters zijn. De mens wordt aangeklaagd door zijn leefwereld. Of toch, zo lijkt het…

Centraal in deze theatrale ruimte staat de vraag naar de verantwoordelijkheid en de schuld van het spreken. Met spreken bedoelen we meer dan enkel gesproken taal gebruiken. Spreken is de utlieme, speelse creatieve en scheppende daad, het is de drijvende kracht van het mens-worden. Maar tegelijkertijd is het ook de aanstootgevende vermetelheid die de mens heeft doen afwijken van zijn gedetermineerde verantwoordelijkheid binnen zijn leefomgeving en zijn natuurlijke netwerk. Het spreken is wat de mens heeft doen woekeren.


De dieren gaat in première in oktober 2020

towards a new materialism

Onder de titel Towards a New Materialism voeren we een artistiek onderzoek waarin we de oorsprong van taal traceren. Met taal bedoelen we hier niet alleen de taal waarin wij spreken (het gecodeerde systeem waarbij een klank aan een vaste betekenis gekoppeld is) maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. We leggen bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

Geïnspireerd door het werk van Friedrich Nietzsche en Ludwig Wittgenstein geloven we dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Met Towards a New Materialism proberen we dit spel te spelen, door bijvoorbeeld een nulpunt te simuleren van waaruit we met abstracte beweging een nieuwe taal kunnen creëren of door te focussen op de vorm van de taal, de uiterlijkheid, de taalhandeling (het spreken, de klank, de bewegingen die met het spreken gepaard gaan, …).

Towards a New Materialism is een warm pleidooi voor abstractie. We zien abstractie te vaak als iets moeilijk omdat het geen voorgebakken betekenis in zich draagt, zoals we dat in het dagelijkse leven verwachten. Maar daarbij vergeten we hoeveel van onze dagelijkse ervaringen eigenlijk puur abstract zijn. Abstractie is de opening naar een veel vrijere samenleving, waar er meer gespeeld wordt en waar mensen meer zelf betekenis kunnen maken in plaats van na te volgen.

Towards a New Materialism wordt gesteund door het onderzoeksfonds van KASK / School of Arts Gent.

wie

  • Mats Van Herreweghe

    Mats Van Herreweghe is theatermaker en performer. Hij begon bij l'hommmm als dramaturg voor de voorstelling L'Hommmm, terwijl hij nog zijn masterjaar kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent afwerkte. In 2010 starte hij aan de opleiding drama van het KASK waar hij in 2014 zijn diploma behaalde.

    Mats werkte tijdens zijn opleiding mee aan de voorstellingen GAT en It says nothing to me about my life en regisseerde De Vrijetijdsmens - studie #1 en studie #2. Die laatste was zijn afstudeervoorstelling. Met Sprachspiel stond Mats voor het eerst ook als speler bij l'hommmm op de vloer.

    Mats werkt, naast l'hommmm, als onderzoeker aan KASK / School of Arts in Gent en is sinds januari 2017 programmator van Jong Theater op Theater aan Zee.

  • (c) Stine Sampers

    Geert Belpaeme

    Geert Belpaeme is theatermaker en speler. Hij studeerde in 2010 af aan de opleiding drama van KASK / School of Arts in Gent waar hij ondertussen docent en onderzoeker is. Naast het werk dat hij samen met Mats Van Herreweghe onder l'hommmm maakt werkte hij de voorbije jaren als maker, speler, dramaturg en coach met o.a. Alexander Vantournhout & Bauke Lievens, de polen, Bosse Provoost, Alexia Leysen, circus Katoen, Julian Hetzel...

over l’hommmm

l’hommmm is een productieplatform voor het werk van podiumkunstenaars Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe. Samen maken ze werk dat balanceert tussen theater, performance, dans en filosofisch experiment.

In de artistieke taal van l'hommmm staan de impulsieve verbeelding van de speler, de materialiteit van de vertelling, een vormelijke aandacht voor objecten, een abstract-clowneske fysieke taal, een ontwrichte narrativeit en een niet-lineaire dramaturgie centraal. l'hommmm wil de overheesende narratieven van onze tijd onderzoeken en uitdagen.

Archief

  • (c) Stine Sampers
    (c) Stine Sampers
    (c) Stine Sampers
    (c) Stine Sampers

    fünf leichte tanzspiele

    Fünf leichte tanzspiele vertelt het verhaal van de taal. Niet de taal waarin wij spreken maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. Fünf leichte tanzspiele legt bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

    De taal, de wiskunde, de wetenschappen zijn geen pogingen om de realiteit te vatten, ze zijn een spel waarin mensen ervaring proberen te ordenen via zelfverzonnen regels. Er is geen logica, er is geen waarheid, er zijn enkele spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan.

    Fünf leichte tanzspiele neemt je terug naar de sérieux van het kind-zijn, waarbij elke vorm ontdekt moet worden, waarbij inhoud nog abstractie is en abstractie heel normaal.

    van & met: Geert Belpaeme, Mats Van Herreweghe, Loes Carrette, Benjamin Cools & Seppe Decubber

    licht: Timme Afschrift

  • (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq

    de vrijetijdsmens — studie #2

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in twee studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #2 stelt l’hommmm zich de vraag hoe een dergelijk denkbeeld de relatie tussen twee individuen beïnvloedt.

    regie: Mats Van Herreweghe – spel: Geert Belpaeme & Yinka Kuitenbrouwer

  • it says nothing to me about my life

    In It says nothing to me about my life gaat l’hommmm na hoe de mens en zijn lichaam stelselmatig gesocialiseerd worden. Hoe we staan, wandelen, lachen of wenen wordt ons van kinds af aan voorgetoond. Daarin spelen niet alleen onze naast familie en vrienden een grote rol, maar ook de wereld buiten ons en de hoeveelheid beelden en informatie die we op ons afgestuurd krijgen. De manier waarop we ons dus letterlijk in deze wereld ‘voortbewegen’ is niet waardevrij, maar is net een weerslag van elke ontmoeting die een mens in zijn levensloop kent.

    De voorstelling is een zoektocht naar oprechtheid in die veelheid van informatie. Hoe hard we ook proberen, we zullen nooit volledig samenvallen met de beelden die ons worden voorgehouden. En net daarin, in dat falen, wordt de mens tot zijn eigen en unieke zelf.

    regie: Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe – spel: Seppe Cosyns & Loes Carrette

  • de vrijtijdsmens — studie #1

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in drie studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #1 zie je een man solliciteren. Hij heeft een stok meegebracht.

    regie: Mats Van Herreweghe – spel: Geert Belpaeme

  • gat

    Met Gat gaat l’hommmm op zoek naar een eigen kleine revolutie! Daarvoor moeten we terug naar het begin: de oerknal die het niets uit evenwicht brengt. Het resultaat: lichamen in een lege ruimte, mensen die zich tot elkaar beginnen te verhouden, die elkaar ontdekken en aftasten, de mogelijkheid van een wereld die zich opricht en tegelijk ook de verwachting dat alles iets wordt, dat iedereen iemand moet zijn.

    Op een scène bestaat de mogelijkheid dat alles kan. Dat is de kans. Wie zal hem grijpen? En als je grijpt, wat vang je dan? Een nieuw leven? Een nieuw begin? Of gewoon heel even alleen zijn met de hele wereld? En daarna weer verder, tot een nieuw schisma in de tijd je wereld openbreekt.

    Wij willen revolutie! Mag het nog gezegd? Laten we openbreken wat stilstaat. Laten we ontregelen wat zich constant herhaalt. Laten we beginnen bij onszelf. Laten we beginnen met theater.

    En wie zijn wij? Niemand. Wat is dit dan? Niets.

    Of toch? Een gat …

    regie & concept: Geert Belpaeme – spel & creatie: Michaël Canto Minjauw, Seppe Cosyns, Lieselotte De Keyzer, Elien Hanselaer & Lize Pede – dramaturgie: Mats Van Herreweghe

  • l’hommmm

    In the garden of Eden

    a cat jumped over the fence

    and everything changed.

    Drie acteurs op een scène gaan terug naar de oorsprong. Ze willen spelen. Zonder ernst, zonder gêne en zonder terughoudendheid gaan ze dansen, bewegen, spelen als kleine kinderen. En net als kleine kinderen maakt het hen niet uit dat dit spel constant verandert.

    Ze zijn bevrijd van alles wat hen in deze wereld kan belemmeren: maatschappij, taal, zichzelf. Onbekommerd gaan ze op zoek naar hun eigen paradijs. En toch blijft die ene vraag hangen:

    Où est le chat?

    regie & concept: Geert Belpaeme – spel & creatie: Michael Canto Minjauw, Sanne Haenen en Seppe Cosyns – dramaturgie: Mats Van Herreweghe – scenografie: Sarah Geirnaert – spelcoach: Elsie de Brauw – promotor: Sam Bogaerts – co-promotor: Alain Platel.

nieuws

In mei 2020 beginnen wij aan de repetities voor onze nieuwe voorstelling De dieren samen met o.a. Lien Wildemeersch, Oksana Sankova, Mattias De Craene, Bauke Lievens, Jens Burez, Geert Vanoorlé en Viktor Leestmans. Première in oktober 2020 in Vooruit in Gent.

wie

  • Mats Van Herreweghe

    Mats Van Herreweghe is theatermaker en performer. Hij begon bij l'hommmm als dramaturg voor de voorstelling L'Hommmm, terwijl hij nog zijn masterjaar kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent afwerkte. In 2010 starte hij aan de opleiding drama van het KASK waar hij in 2014 zijn diploma behaalde.

    Mats werkte tijdens zijn opleiding mee aan de voorstellingen GAT en It says nothing to me about my life en regisseerde De Vrijetijdsmens - studie #1 en studie #2. Die laatste was zijn afstudeervoorstelling. Met Sprachspiel stond Mats voor het eerst ook als speler bij l'hommmm op de vloer.

    Mats werkt, naast l'hommmm, als onderzoeker aan KASK / School of Arts in Gent en is sinds januari 2017 programmator van Jong Theater op Theater aan Zee.

  • (c) Stine Sampers

    Geert Belpaeme

    Geert Belpaeme is theatermaker en speler. Hij studeerde in 2010 af aan de opleiding drama van KASK / School of Arts in Gent waar hij ondertussen docent en onderzoeker is. Naast het werk dat hij samen met Mats Van Herreweghe onder l'hommmm maakt werkte hij de voorbije jaren als maker, speler, dramaturg en coach met o.a. Alexander Vantournhout & Bauke Lievens, de polen, Bosse Provoost, Alexia Leysen, circus Katoen, Julian Hetzel...

sprachspiel

Sprachspiel is een voorstelling die het midden houdt tussen kunst en filosofisch experiment. Met Sprachspiel willen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe aantonen hoe communicatie ontstaat vanuit spel, niet vanuit begrijpen.

De voorstelling vindt zijn inspiratie en zijn naam bij de Oostenrijkse filosoof Ludwig Wittgenstein die vindt dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Er zijn alleen spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan. Taal is actief, het is een handeling. De taal bestaat niet op het moment dat er niet gecommuniceerd wordt. Betekenis bestaat niet zonder de mens (die ze actief creëert en hergebruikt). Er moet gespeeld worden!

l’hommmm vertrok vanuit dit idee om Sprachspiel te maken, een voorstelling die ons idee over taal en betekenis wil losweken uit de restricties waar het in zijn dagelijkse gebruik vaak in verstrikt raakt. In de voorstelling proberen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe te communiceren via abstracte beweging. Er zijn geen woorden, geen concepten, geen betekenis, enkel lichamen en de mogelijkheid om te spelen.


Van & met Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe / coaching: Charlotte van den Eynde / lichtontwerp: Timme Afschrift i.s.m. studenten KASKdrama


Sprachspiel speelde in CC Ghybe (Poperinge), KC Nona (Mechelen), Flare Festival (Manchester, UK), CC hasselt, De werf (Brugge), Love at First Sight (Antwerpen), MSK (Gent), Pact Zollverein (Essen, D), Chambre d’O (Oostende), wpZimmer (Antwerpen), Les Ballets C de la B (Gent), Rataplan (Antwerpen)

towards a new materialism

Onder de titel Towards a New Materialism voeren we een artistiek onderzoek waarin we de oorsprong van taal traceren. Met taal bedoelen we hier niet alleen de taal waarin wij spreken (het gecodeerde systeem waarbij een klank aan een vaste betekenis gekoppeld is) maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. We leggen bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

Geïnspireerd door het werk van Friedrich Nietzsche en Ludwig Wittgenstein geloven we dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Met Towards a New Materialism proberen we dit spel te spelen, door bijvoorbeeld een nulpunt te simuleren van waaruit we met abstracte beweging een nieuwe taal kunnen creëren of door te focussen op de vorm van de taal, de uiterlijkheid, de taalhandeling (het spreken, de klank, de bewegingen die met het spreken gepaard gaan, …).

Towards a New Materialism is een warm pleidooi voor abstractie. We zien abstractie te vaak als iets moeilijk omdat het geen voorgebakken betekenis in zich draagt, zoals we dat in het dagelijkse leven verwachten. Maar daarbij vergeten we hoeveel van onze dagelijkse ervaringen eigenlijk puur abstract zijn. Abstractie is de opening naar een veel vrijere samenleving, waar er meer gespeeld wordt en waar mensen meer zelf betekenis kunnen maken in plaats van na te volgen.

Towards a New Materialism wordt gesteund door het onderzoeksfonds van KASK / School of Arts Gent.

agenda

over l’hommmm

l’hommmm is een productieplatform voor het werk van podiumkunstenaars Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe. Samen maken ze werk dat balanceert tussen theater, performance, dans en filosofisch experiment.

In de artistieke taal van l'hommmm staan de impulsieve verbeelding van de speler, de materialiteit van de vertelling, een vormelijke aandacht voor objecten, een abstract-clowneske fysieke taal, een ontwrichte narrativeit en een niet-lineaire dramaturgie centraal. l'hommmm wil de overheesende narratieven van onze tijd onderzoeken en uitdagen.

first

(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch

First is een samenwerking van Geert Belpaeme met componist/pianist Heleen Van Haegenborg. Ze lieten zich door Tik Tak, Barnett Newman en Snaartheorie inspireren tot een reflectie over de lineariteit van ons bewustzijn. 

First vertrekt vanuit het idee dat wij, mensen, via de taal zelf de scheppers zijn van de realiteit waarin wij leven. First is een pamflet: een ode aan het beginnen; een prelude gedanst door de eerste mens, voor de laatste mens.

First ontving de Roel Verniersprijs in 2016 en speelde op het Theaterfestival in Antwerpen in 2018.


Geert Belpaeme (tekst, spel & creatie) / Heleen Van Haegenborgh (muziek & spel) / Mats Van Herreweghe (dramaturgie) / Ezra Veldhuis & Bosse Provoost (scenografie) / Geert Vanoorlé (lichtontwerp)


een productie van l’hommmm / Met de steun van KASK School of Arts Gent, Vooruit, Pact Zollverein, wpZimmer, KAAP & De Roel Verniersprijs 2016 (Het TheaterFestival/T-heater)


First speelde in KC Nona (Mechelen), Het TheaterFestival (Antwerpen), Vooruit (Gent), Festival Dansand (Oostende)

de dieren

Met De dieren willen we een theatraal-performatieve ruimte creëren waarin een aantal vragen onderzocht kunnen worden omtrent mens-zijn, taal, leefomgeving en macht. We willen een proces opvoeren waarbij een aantal wereldleiders worden aangeklaagd door een internationale rechtbank waarin dingen/objecten de rechters zijn. De mens wordt aangeklaagd door zijn leefwereld. Of toch, zo lijkt het…

Centraal in deze theatrale ruimte staat de vraag naar de verantwoordelijkheid en de schuld van het spreken. Met spreken bedoelen we meer dan enkel gesproken taal gebruiken. Spreken is de utlieme, speelse creatieve en scheppende daad, het is de drijvende kracht van het mens-worden. Maar tegelijkertijd is het ook de aanstootgevende vermetelheid die de mens heeft doen afwijken van zijn gedetermineerde verantwoordelijkheid binnen zijn leefomgeving en zijn natuurlijke netwerk. Het spreken is wat de mens heeft doen woekeren.


De dieren gaat in première in oktober 2020

Archief

  • (c) Stine Sampers
    (c) Stine Sampers
    (c) Stine Sampers
    (c) Stine Sampers

    fünf leichte tanzspiele

    Fünf leichte tanzspiele vertelt het verhaal van de taal. Niet de taal waarin wij spreken maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. Fünf leichte tanzspiele legt bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

    De taal, de wiskunde, de wetenschappen zijn geen pogingen om de realiteit te vatten, ze zijn een spel waarin mensen ervaring proberen te ordenen via zelfverzonnen regels. Er is geen logica, er is geen waarheid, er zijn enkele spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan.

    Fünf leichte tanzspiele neemt je terug naar de sérieux van het kind-zijn, waarbij elke vorm ontdekt moet worden, waarbij inhoud nog abstractie is en abstractie heel normaal.

    van & met: Geert Belpaeme, Mats Van Herreweghe, Loes Carrette, Benjamin Cools & Seppe Decubber

    licht: Timme Afschrift

  • (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq

    de vrijetijdsmens — studie #2

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in twee studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #2 stelt l’hommmm zich de vraag hoe een dergelijk denkbeeld de relatie tussen twee individuen beïnvloedt.

    regie: Mats Van Herreweghe – spel: Geert Belpaeme & Yinka Kuitenbrouwer

  • it says nothing to me about my life

    In It says nothing to me about my life gaat l’hommmm na hoe de mens en zijn lichaam stelselmatig gesocialiseerd worden. Hoe we staan, wandelen, lachen of wenen wordt ons van kinds af aan voorgetoond. Daarin spelen niet alleen onze naast familie en vrienden een grote rol, maar ook de wereld buiten ons en de hoeveelheid beelden en informatie die we op ons afgestuurd krijgen. De manier waarop we ons dus letterlijk in deze wereld ‘voortbewegen’ is niet waardevrij, maar is net een weerslag van elke ontmoeting die een mens in zijn levensloop kent.

    De voorstelling is een zoektocht naar oprechtheid in die veelheid van informatie. Hoe hard we ook proberen, we zullen nooit volledig samenvallen met de beelden die ons worden voorgehouden. En net daarin, in dat falen, wordt de mens tot zijn eigen en unieke zelf.

    regie: Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe – spel: Seppe Cosyns & Loes Carrette

  • de vrijtijdsmens — studie #1

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in drie studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #1 zie je een man solliciteren. Hij heeft een stok meegebracht.

    regie: Mats Van Herreweghe – spel: Geert Belpaeme

  • gat

    Met Gat gaat l’hommmm op zoek naar een eigen kleine revolutie! Daarvoor moeten we terug naar het begin: de oerknal die het niets uit evenwicht brengt. Het resultaat: lichamen in een lege ruimte, mensen die zich tot elkaar beginnen te verhouden, die elkaar ontdekken en aftasten, de mogelijkheid van een wereld die zich opricht en tegelijk ook de verwachting dat alles iets wordt, dat iedereen iemand moet zijn.

    Op een scène bestaat de mogelijkheid dat alles kan. Dat is de kans. Wie zal hem grijpen? En als je grijpt, wat vang je dan? Een nieuw leven? Een nieuw begin? Of gewoon heel even alleen zijn met de hele wereld? En daarna weer verder, tot een nieuw schisma in de tijd je wereld openbreekt.

    Wij willen revolutie! Mag het nog gezegd? Laten we openbreken wat stilstaat. Laten we ontregelen wat zich constant herhaalt. Laten we beginnen bij onszelf. Laten we beginnen met theater.

    En wie zijn wij? Niemand. Wat is dit dan? Niets.

    Of toch? Een gat …

    regie & concept: Geert Belpaeme – spel & creatie: Michaël Canto Minjauw, Seppe Cosyns, Lieselotte De Keyzer, Elien Hanselaer & Lize Pede – dramaturgie: Mats Van Herreweghe

  • l’hommmm

    In the garden of Eden

    a cat jumped over the fence

    and everything changed.

    Drie acteurs op een scène gaan terug naar de oorsprong. Ze willen spelen. Zonder ernst, zonder gêne en zonder terughoudendheid gaan ze dansen, bewegen, spelen als kleine kinderen. En net als kleine kinderen maakt het hen niet uit dat dit spel constant verandert.

    Ze zijn bevrijd van alles wat hen in deze wereld kan belemmeren: maatschappij, taal, zichzelf. Onbekommerd gaan ze op zoek naar hun eigen paradijs. En toch blijft die ene vraag hangen:

    Où est le chat?

    regie & concept: Geert Belpaeme – spel & creatie: Michael Canto Minjauw, Sanne Haenen en Seppe Cosyns – dramaturgie: Mats Van Herreweghe – scenografie: Sarah Geirnaert – spelcoach: Elsie de Brauw – promotor: Sam Bogaerts – co-promotor: Alain Platel.

nieuws

In mei 2020 beginnen wij aan de repetities voor onze nieuwe voorstelling De dieren samen met o.a. Lien Wildemeersch, Oksana Sankova, Mattias De Craene, Bauke Lievens, Jens Burez, Geert Vanoorlé en Viktor Leestmans. Première in oktober 2020 in Vooruit in Gent.

de dieren

Met De dieren willen we een theatraal-performatieve ruimte creëren waarin een aantal vragen onderzocht kunnen worden omtrent mens-zijn, taal, leefomgeving en macht. We willen een proces opvoeren waarbij een aantal wereldleiders worden aangeklaagd door een internationale rechtbank waarin dingen/objecten de rechters zijn. De mens wordt aangeklaagd door zijn leefwereld. Of toch, zo lijkt het…

Centraal in deze theatrale ruimte staat de vraag naar de verantwoordelijkheid en de schuld van het spreken. Met spreken bedoelen we meer dan enkel gesproken taal gebruiken. Spreken is de utlieme, speelse creatieve en scheppende daad, het is de drijvende kracht van het mens-worden. Maar tegelijkertijd is het ook de aanstootgevende vermetelheid die de mens heeft doen afwijken van zijn gedetermineerde verantwoordelijkheid binnen zijn leefomgeving en zijn natuurlijke netwerk. Het spreken is wat de mens heeft doen woekeren.


De dieren gaat in première in oktober 2020

wie

  • Mats Van Herreweghe

    Mats Van Herreweghe is theatermaker en performer. Hij begon bij l'hommmm als dramaturg voor de voorstelling L'Hommmm, terwijl hij nog zijn masterjaar kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent afwerkte. In 2010 starte hij aan de opleiding drama van het KASK waar hij in 2014 zijn diploma behaalde.

    Mats werkte tijdens zijn opleiding mee aan de voorstellingen GAT en It says nothing to me about my life en regisseerde De Vrijetijdsmens - studie #1 en studie #2. Die laatste was zijn afstudeervoorstelling. Met Sprachspiel stond Mats voor het eerst ook als speler bij l'hommmm op de vloer.

    Mats werkt, naast l'hommmm, als onderzoeker aan KASK / School of Arts in Gent en is sinds januari 2017 programmator van Jong Theater op Theater aan Zee.

  • (c) Stine Sampers

    Geert Belpaeme

    Geert Belpaeme is theatermaker en speler. Hij studeerde in 2010 af aan de opleiding drama van KASK / School of Arts in Gent waar hij ondertussen docent en onderzoeker is. Naast het werk dat hij samen met Mats Van Herreweghe onder l'hommmm maakt werkte hij de voorbije jaren als maker, speler, dramaturg en coach met o.a. Alexander Vantournhout & Bauke Lievens, de polen, Bosse Provoost, Alexia Leysen, circus Katoen, Julian Hetzel...

towards a new materialism

Onder de titel Towards a New Materialism voeren we een artistiek onderzoek waarin we de oorsprong van taal traceren. Met taal bedoelen we hier niet alleen de taal waarin wij spreken (het gecodeerde systeem waarbij een klank aan een vaste betekenis gekoppeld is) maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. We leggen bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

Geïnspireerd door het werk van Friedrich Nietzsche en Ludwig Wittgenstein geloven we dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Met Towards a New Materialism proberen we dit spel te spelen, door bijvoorbeeld een nulpunt te simuleren van waaruit we met abstracte beweging een nieuwe taal kunnen creëren of door te focussen op de vorm van de taal, de uiterlijkheid, de taalhandeling (het spreken, de klank, de bewegingen die met het spreken gepaard gaan, …).

Towards a New Materialism is een warm pleidooi voor abstractie. We zien abstractie te vaak als iets moeilijk omdat het geen voorgebakken betekenis in zich draagt, zoals we dat in het dagelijkse leven verwachten. Maar daarbij vergeten we hoeveel van onze dagelijkse ervaringen eigenlijk puur abstract zijn. Abstractie is de opening naar een veel vrijere samenleving, waar er meer gespeeld wordt en waar mensen meer zelf betekenis kunnen maken in plaats van na te volgen.

Towards a New Materialism wordt gesteund door het onderzoeksfonds van KASK / School of Arts Gent.

sprachspiel

Sprachspiel is een voorstelling die het midden houdt tussen kunst en filosofisch experiment. Met Sprachspiel willen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe aantonen hoe communicatie ontstaat vanuit spel, niet vanuit begrijpen.

De voorstelling vindt zijn inspiratie en zijn naam bij de Oostenrijkse filosoof Ludwig Wittgenstein die vindt dat taal geen poging is om de werkelijkheid te vatten maar een spel waarin mensen orde scheppen met (willekeurige) spelregels die enkel binnen hun eigen logica kloppen. Er zijn alleen spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan. Taal is actief, het is een handeling. De taal bestaat niet op het moment dat er niet gecommuniceerd wordt. Betekenis bestaat niet zonder de mens (die ze actief creëert en hergebruikt). Er moet gespeeld worden!

l’hommmm vertrok vanuit dit idee om Sprachspiel te maken, een voorstelling die ons idee over taal en betekenis wil losweken uit de restricties waar het in zijn dagelijkse gebruik vaak in verstrikt raakt. In de voorstelling proberen Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe te communiceren via abstracte beweging. Er zijn geen woorden, geen concepten, geen betekenis, enkel lichamen en de mogelijkheid om te spelen.


Van & met Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe / coaching: Charlotte van den Eynde / lichtontwerp: Timme Afschrift i.s.m. studenten KASKdrama


Sprachspiel speelde in CC Ghybe (Poperinge), KC Nona (Mechelen), Flare Festival (Manchester, UK), CC hasselt, De werf (Brugge), Love at First Sight (Antwerpen), MSK (Gent), Pact Zollverein (Essen, D), Chambre d’O (Oostende), wpZimmer (Antwerpen), Les Ballets C de la B (Gent), Rataplan (Antwerpen)

over l’hommmm

l’hommmm is een productieplatform voor het werk van podiumkunstenaars Geert Belpaeme en Mats Van Herreweghe. Samen maken ze werk dat balanceert tussen theater, performance, dans en filosofisch experiment.

In de artistieke taal van l'hommmm staan de impulsieve verbeelding van de speler, de materialiteit van de vertelling, een vormelijke aandacht voor objecten, een abstract-clowneske fysieke taal, een ontwrichte narrativeit en een niet-lineaire dramaturgie centraal. l'hommmm wil de overheesende narratieven van onze tijd onderzoeken en uitdagen.

agenda

first

(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch
(c) Leontien Allemeersch

First is een samenwerking van Geert Belpaeme met componist/pianist Heleen Van Haegenborg. Ze lieten zich door Tik Tak, Barnett Newman en Snaartheorie inspireren tot een reflectie over de lineariteit van ons bewustzijn. 

First vertrekt vanuit het idee dat wij, mensen, via de taal zelf de scheppers zijn van de realiteit waarin wij leven. First is een pamflet: een ode aan het beginnen; een prelude gedanst door de eerste mens, voor de laatste mens.

First ontving de Roel Verniersprijs in 2016 en speelde op het Theaterfestival in Antwerpen in 2018.


Geert Belpaeme (tekst, spel & creatie) / Heleen Van Haegenborgh (muziek & spel) / Mats Van Herreweghe (dramaturgie) / Ezra Veldhuis & Bosse Provoost (scenografie) / Geert Vanoorlé (lichtontwerp)


een productie van l’hommmm / Met de steun van KASK School of Arts Gent, Vooruit, Pact Zollverein, wpZimmer, KAAP & De Roel Verniersprijs 2016 (Het TheaterFestival/T-heater)


First speelde in KC Nona (Mechelen), Het TheaterFestival (Antwerpen), Vooruit (Gent), Festival Dansand (Oostende)

Archief

  • (c) Stine Sampers
    (c) Stine Sampers
    (c) Stine Sampers
    (c) Stine Sampers

    fünf leichte tanzspiele

    Fünf leichte tanzspiele vertelt het verhaal van de taal. Niet de taal waarin wij spreken maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. Fünf leichte tanzspiele legt bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent.

    De taal, de wiskunde, de wetenschappen zijn geen pogingen om de realiteit te vatten, ze zijn een spel waarin mensen ervaring proberen te ordenen via zelfverzonnen regels. Er is geen logica, er is geen waarheid, er zijn enkele spelen en spelers, regels en de toepassing daarvan.

    Fünf leichte tanzspiele neemt je terug naar de sérieux van het kind-zijn, waarbij elke vorm ontdekt moet worden, waarbij inhoud nog abstractie is en abstractie heel normaal.

    van & met: Geert Belpaeme, Mats Van Herreweghe, Loes Carrette, Benjamin Cools & Seppe Decubber

    licht: Timme Afschrift

  • (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq
    (c) Stefanie De Clercq

    de vrijetijdsmens — studie #2

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in twee studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #2 stelt l’hommmm zich de vraag hoe een dergelijk denkbeeld de relatie tussen twee individuen beïnvloedt.

    regie: Mats Van Herreweghe – spel: Geert Belpaeme & Yinka Kuitenbrouwer

  • it says nothing to me about my life

    In It says nothing to me about my life gaat l’hommmm na hoe de mens en zijn lichaam stelselmatig gesocialiseerd worden. Hoe we staan, wandelen, lachen of wenen wordt ons van kinds af aan voorgetoond. Daarin spelen niet alleen onze naast familie en vrienden een grote rol, maar ook de wereld buiten ons en de hoeveelheid beelden en informatie die we op ons afgestuurd krijgen. De manier waarop we ons dus letterlijk in deze wereld ‘voortbewegen’ is niet waardevrij, maar is net een weerslag van elke ontmoeting die een mens in zijn levensloop kent.

    De voorstelling is een zoektocht naar oprechtheid in die veelheid van informatie. Hoe hard we ook proberen, we zullen nooit volledig samenvallen met de beelden die ons worden voorgehouden. En net daarin, in dat falen, wordt de mens tot zijn eigen en unieke zelf.

    regie: Geert Belpaeme & Mats Van Herreweghe – spel: Seppe Cosyns & Loes Carrette

  • de vrijtijdsmens — studie #1

    Met De vrijetijdsmens wil l’hommmm een voorstellingen-reeks maken over het parool van onze prestatiegerichte maatschappij: “gij zult uzelf zijn, gij zult uzelf onderscheiden door wat ge doet en draagt.” Ze onderzoeken in drie studies hoe dat zelfbeeld haaks staat op het wezen van de mens. We worden een identiteit voorgespiegeld waarin succes en zelfverwezenlijking centraal staan, een identiteit die in wezen zo rigide en strak omlijnd is dat het ons tot dwangmatige en behoeftige mensen maakt.

    In studie #1 zie je een man solliciteren. Hij heeft een stok meegebracht.

    regie: Mats Van Herreweghe – spel: Geert Belpaeme

  • gat

    Met Gat gaat l’hommmm op zoek naar een eigen kleine revolutie! Daarvoor moeten we terug naar het begin: de oerknal die het niets uit evenwicht brengt. Het resultaat: lichamen in een lege ruimte, mensen die zich tot elkaar beginnen te verhouden, die elkaar ontdekken en aftasten, de mogelijkheid van een wereld die zich opricht en tegelijk ook de verwachting dat alles iets wordt, dat iedereen iemand moet zijn.

    Op een scène bestaat de mogelijkheid dat alles kan. Dat is de kans. Wie zal hem grijpen? En als je grijpt, wat vang je dan? Een nieuw leven? Een nieuw begin? Of gewoon heel even alleen zijn met de hele wereld? En daarna weer verder, tot een nieuw schisma in de tijd je wereld openbreekt.

    Wij willen revolutie! Mag het nog gezegd? Laten we openbreken wat stilstaat. Laten we ontregelen wat zich constant herhaalt. Laten we beginnen bij onszelf. Laten we beginnen met theater.

    En wie zijn wij? Niemand. Wat is dit dan? Niets.

    Of toch? Een gat …

    regie & concept: Geert Belpaeme – spel & creatie: Michaël Canto Minjauw, Seppe Cosyns, Lieselotte De Keyzer, Elien Hanselaer & Lize Pede – dramaturgie: Mats Van Herreweghe

  • l’hommmm

    In the garden of Eden

    a cat jumped over the fence

    and everything changed.

    Drie acteurs op een scène gaan terug naar de oorsprong. Ze willen spelen. Zonder ernst, zonder gêne en zonder terughoudendheid gaan ze dansen, bewegen, spelen als kleine kinderen. En net als kleine kinderen maakt het hen niet uit dat dit spel constant verandert.

    Ze zijn bevrijd van alles wat hen in deze wereld kan belemmeren: maatschappij, taal, zichzelf. Onbekommerd gaan ze op zoek naar hun eigen paradijs. En toch blijft die ene vraag hangen:

    Où est le chat?

    regie & concept: Geert Belpaeme – spel & creatie: Michael Canto Minjauw, Sanne Haenen en Seppe Cosyns – dramaturgie: Mats Van Herreweghe – scenografie: Sarah Geirnaert – spelcoach: Elsie de Brauw – promotor: Sam Bogaerts – co-promotor: Alain Platel.

top